مستند"بی بی جلیله" مادر سه شهید درسیمای مرکز کرمان ساخته شد

   روایت مستند زندگی «ام‌البنین کرمان» در سیما

بسیار صبور، بردبار و آرام با شخصیت قوی و محکم که برای همه مثال زدنی بود؛ حتی وقتی سه فرزندو یک نوه اش در جنگ 8 ساله با عراق شهید شدند ذره ای از آرامش و بردباری که در وجودش قرار داشت کم نشد و به گونه ای زندگی کرد که به او لقب (ام البنین) کرمان را دادند. صحبت از زندگی جلیله السادات قوامی، مادر شهیدان محمدعباس،محمدحسن و محمدحسین سیف الدینی راد و مادربزرگ شهید محسن برهانی می باشد که  شخصیت و نحوه زندگی اش در تربیت فرزندان شهیدش دستمایه ساخت مستندی به نام" بی بی جلیله "در سیمای مرکز کرمان شده است. این مستند 30 دقیقه ای که ساختاری نیمه داستانی دارد به سفارش اداره کل سیمای استان های سازمان صداوسیما، توسط سیمای مرکز کرمان ساخته شده است و نگاهی به نحوه زندگی "ام البنین کرمان"درگذشته و پس از شهادت 3 فرزند و یک نوه اش دارد .
کد خبر: ۱۴۲۹۷۸۵
نویسنده حکمت قاسم خانی. گروه رسانه.جام جم

این مستند به تهیه کنندگی مرجان فتحی، کارگردانی محمدقاسمی ،نویسندگی نعیمه سیف‌الدینی‌راد وگروه تصویربرداری به مدیریت علیرضا نجیب زاده، صدابرداری مجیدحسینی نسب، تدوین احسان اثنی عشری و گرافیست:اکرم جلال زاده ساخته شده و آماده پخش از شبکه های سراسری رسانه ملی می باشد.

 

توجه به زن

مرجان فتحی، تهیه‌کننده سیمای مرکز کرمان که 20 سال سابقه تهیه کنندگی فیلم ها،سریال ها و برنامه های مختلف رادر کارنامه کاری خود دارد در گفتگو با جام جم می گوید: مستند سی دقیقه‌ای بی بی جلیله در رابطه با ویژگی های جلیله السادات قوامی (ام البنین کرمان) مادر 3 شهید و یک نوه شهید می باشد که طرحش مصوب سیمای استان‌ها بوده و قابلیت پخش از شبکه‌های سراسری را دارد.

وی می افزاید:یکی از محورهای اصلی ما در ساخت این مستند توجه به زن به عنوان محور اصلی وشکل‌دهنده‌ خانواده می باشد، زیرا این مادرخانواده با یک تربیت دینی و اسلامی توانستند چنین فرزندانی را تربیت کرده و تقدیم اسلام کنند.وی ادامه می دهد:نحوه تربیت فرزندان پاک و صالح ،ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین الگوسازی زنان وتاثیرات آن باعث شدکه طرح ساخت این مستند شکل بگیرد،داستانش نوشته وسپس تصویربرداری آن انجام شود.

مرجان فتحی، با بیان اینکه نویسندگی این مستند توسط نعیمه سیف الدینی راد، دخترکوچک بی بی جلیله صورت گرفته است، از حمایت های بسیار احمد علیرمضانی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان،بنیادشهید استان کرمان، شهرداری کرمان و تمام افرادی که در ساخت این مستند آنها را همراهی کردند تشکر می کند ومی گوید: پیشنهاد ساخت این مستند از طرف ما بود که پس از تصویب در سیمای استان ها به سفارش آنها این کار انجام شد. اکنون تصویربرداری و مونتاژ این مستند تمام شده و برای پخش از شبکه های سراسری به سیمای استان ها ارسال شده است. این تهیه کننده تلویزیون با اشاره به وجود سوژه های متعددی همچون سرگذشت زندگی ام البنین کرمان می افزاید:اگر یکسری حمایت ها از ساخت مستندهایی همچون بی بی جلیله زودترصورت گیرد، قطعا ما برخی از سوژه ها که سن بالایی دارند را به دلیل فوت آنها  از دست نمی دهیم .

   روایت مستند زندگی «ام‌البنین کرمان» در سیما

مستندداستانی جذاب

محمدقاسمی، کارگردان این مستند نیزمی گوید: این کار برای من خیلی ارزشمند است، زیرا هدف ما این بود  که این کار یک مستند ساده نباشد و به سمت یک مستند داستانی پیش برود،به همین خاطر نعیمه سیف‌الدینی این کار به صورت یک مستند داستانی نوشت و من هم سعی کردم روند کارگردانی آن دکوپاژ شده پیش رود.

وی درباره روند داستانی مستند بی بی جلیله می گوید:روند داستانی این مستند به این شکل می باشدکه نویسنده‌ ما دختر بی‌بی جلیله برای شناخت بیشتر شخصیت بی‌بی جلیله یک پژوهشی را انجام می دهد که در روند این پژوهش، فیلم شکل گرفته وکامل می شود؛ اما شکل کلی مستند اینگونه است که وقتی پژوهش دختر بی بی جلیله کامل شد و به صورت یک کتاب در می آید و در خانه بی بی جلیله کنار یادگارهای دیگر او قرار می‌گیرد،مرور ذهنی دختر بی‌بی جلیله درآن خانه نمود بیرونی دارد که همین مستند است و پایان مستند هم دختر بی بی جلیله با تغییری که در او به خاطر شناخت بیشتر و بهتر از مادرش به وجود آمده از خانه خارج می شود و فیلم پایان می یابد.

محمد قاسمی، با بیان اینکه در ساخت این مستند با حدود بیست نفر مصاحبه شده وحداقل پانزده لوکیشن مختلف همانند مصاحبه درداخل اتوبوس دارد تصریح می کند: هماهنگی این مصاحبه ها خیلی سخت بود و تهیه‌کننده و تیم تولید تلاش زیادی کردند.این مستند خیلی تنوع دارد ولوکیشن ها و آدم‌های مختلف یک روند را طی کردند و سعی کردیم که این تنوع باعث جذابیت مستند شود. وی ادامه می دهد: در روند این مستند مخاطب با اطلاعاتی که از گذشته بی بی جلیله شروع می شود و به شهادت سه فرزند و نوه اش، اتفاقات پس از آن و فوت بی بی جلیله  ختم می شود ،به یک شناخت از او می رسد و این روند کلی ساخت این مستند پرتره است که یه ساختار نیمه داستانی و جذاب دارد.

کارگردان مستند بی بی جلیله با اشاره به تصویربرداری این مستند طی شش روز می افزاید: از زمان تصویب ساخت مستند بی بی جلیله درسیمای استان ها تا پایان تصویربرداری و مونتاژ آن در کرمان 50 روز زمان برد.

محمدقاسمی، می گوید: قطعا شناخت شخصیت وزندگی بی بی جلیله ظرفیت زیادی دارد، اما ما فقط قصد داشتیم در این مستند 30 دقیقه ای یک حس احترام به این شخصیت را به وجود بیاوریم؛ زیرا قطعا اگرمی خواستیم بیوگرافی و وجوه شخصیتی این آدم را به تصویر بکشیم باید یک تله فیلم یا یک فیلم سینمایی می ساختیم،زیرا زندگی این شخصیت آنقدر گسترده است که در این مستند نمی گنجید.

وی می افزاید:من چون می خواستم در این مستند فقط یک حس به وجود بیاورم تمامی تلاشم را کردم که آنهایی را از بین مصاحبه ها و تصویربرداری ها گزینش کنم که یک حس قشنگ تری را به وجود می آورند.

   روایت مستند زندگی «ام‌البنین کرمان» در سیما

دختری که قصه زندگی مادرش را نوشت

 یکی از ویژگی های مستند بی بی جلیله نویسندگی این مستند توسط نعیمه سیف الدینی راد، دختر بی بی جلیله می باشد. وی که حدود10سال است که با گروه نویسندگان آیینه به مدیریت محمدقاسمی در زمینه نوشتن داستان کوتاه و فیلم نامه همکاری می کند می گوید: برای ساخت مستند بی بی جلیله چون من دختر ایشان بودم و ارتباط ملموس و نزدیک با بی بی داشتم این کار بر عهده من گذاشته شد و من از این پیشنهاد استقبال کردم، زیرا یکی از اهداف من نوشتن زندگی نامه بی بی جلیله وفرزندان شهیدش بود.

نعیمه سیف الدینی راد، با اشاره به اینکه چون با برادران شهیدش بزرگ شده و تا زمان شهات تمام حوادث و اتفاقات را در جریان بوده است، با نویسندگی طرح داستانی پیشنهادی از طرف آقای قاسمی موافقت می کند می افزاید: من به دلیل اینکه قبلا بخشی از زندگی نامه بی بی جلیله را نوشته و بسیاری از وقایع را ثبت کرده بودم در حدود یک ماه کار نویسندگی مستند را انجام دادم. وی معتقد است: به دلیل محدودیت زمانی به طور کامل نمی شدبه شخصیت بی بی جلیله و فرزندان شهیدشان در این مستند پرداخت، زیرا در داستان این مستند هم حاج زین العابدین سیف الدینی راد، همسر بی بی جلیله نقش داشتند و  هم شهادت هر کدام از فرزندانشان روایت داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها